Ile kosztuje utrzymanie auta?

Chcesz wydać oszczędności na firmowe auto? Pamiętaj, że na cenie pojazdu wydatki się nie kończą! Tłumaczymy, jakie koszty Cię czekają i jak ich uniknąć.

Prowadzenie biznesu wymaga cierpliwości, czasu, motywacji, no i oczywiście… pieniędzy. A, jak wiadomo, tych zawsze brakuje.

Jeżeli kupujesz firmowe auto za gotówkę, do ceny auta musisz doliczyć koszty utrzymania. A tych jest sporo. Co gorsza, niektórych nie przewidzisz.

Szczegółowe informacje o kosztach utrzymania auta zebraliśmy dla Ciebie poniżej. Znajdziesz tam również trochę porad.

Koszt finansowania auta

Powiedzmy to sobie od razu: w porównaniu z innymi formami finansowania zakup auta za gotówkę opłaca się przedsiębiorcom najmniej. Głównie ze względu na małe korzyści podatkowe.

Kupując w ten sposób auto „zamrażasz” sporą sumę. Czyli blokujesz sobie dostęp do wolnych środków! A przecież nigdy nie wiadomo, kiedy i na co mogą się przydać.

Efekt jest taki, że masz auto, ale być może nie stać Cię na nowy sprzęt, rozszerzenie oferty lub promocję. Czyli to, co pomoże Ci zostawić konkurencję w tyle…

Koszty eksploatacji

Sprzedawcy często twierdzą, że Twój przyszły samochód jest „bezkosztowy” i „raz w roku wymiana oleju – to wszystko”.

Nieprawda! Nie ma takich aut.

Każdy samochód wymaga regularnego serwisowania:

  • wymiany płynów eksploatacyjnych,
  • zużytych podzespołów (np. klocków i tarcz hamulcowych),
  • „czyszczenia” klimatyzację itp.

Koszty eksploatacji zależą od dwóch czynników:

  1. Marka auta. Modele premium są dużo droższe w eksploatacji od samochodów kompaktowych.
  2. Liczba przejechanych kilometrów. Im większa, tym częściej wymieniasz podzespoły.

Z jakimi wydatkami musisz się liczyć?

Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Powiedzmy, że kupujesz auto kompaktowe i jeździsz ok. 30 tys. km w roku – koszty eksploatacji wyniosą ok. kilku tysięcy złotych.

W przypadku auta premium to nawet 2-3 razy więcej.

To i tak optymistyczny wariant, bo zakładamy jedynie wymianę zużytych części. A co w przypadku awarii? Wydatki rosną…

Koszty napraw

Wydatki na eksploatację dość dokładnie oszacujesz na etapie zakupu. Ale z wydatkami na naprawy nie pójdzie Ci tak łatwo. Awarii nie przewidzisz, a do sporo kosztują – zwłaszcza, gdy zepsuje się silnik.

Do najdroższych problemów należą:

  • zerwany pasek rozrządu,
  • wymiana koła dwumasowego,
  • awaria wtryskiwaczy,
  • naprawa lub regeneracja turbosprężarki.

Jak uniknąć wysokich kosztów napraw?

Przede wszystkim kup auto z prostym silnikiem – 2- lub 3-cylindrowym. Sprawdź, na forach, co najczęściej psuje się w Twoim przyszłym aucie.

Zanim kupisz wybrany model, dowiedz się o nim jak najwięcej. Sprawdź jak zbudowane są silniki i jakie usterki występują najczęściej.

Koszty rejestracji i ubezpieczenia auta

Po zakupie płacisz za rejestrację auta oraz podatek od wzbogacenia.

Opłata rejestracyjna dla nowych i używanych aut wynosi 180,50 zł. Na ten koszt składają się wydane druki (np. dowód rejestracyjny, nalepki kontrolne), tablice oraz opłaty ewidencyjne.

Ile wynosi podatek?

Samochód jest elementem Twojego majątku, więc musisz rozliczyć go z fiskusem. Podatek wynosi 2% od wartości rynkowej pojazdu.

Nie brzmi strasznie, ale przy aucie za 100 tys. zł płacisz 2 tys. zł podatku.

A i to nie koniec wydatków…

Jest jeszcze m.in. ubezpieczenie komunikacyjne. Składka za obowiązkowe OC zależy od:

  • marki i modelu pojazdu,
  • pojemności silnika i liczby koni pod maską,
  • rocznika auta,
  • miejsca użytkowania pojazdu,
  • Twojego wieku i doświadczenia w roli kierowcy,
  • liczby szkód, które masz na koncie.

Ceny polis OC zaczynają się od kilkuset złotych (zdarzają się i oferty liczone w tysiącach).

Jeżeli doliczysz do tego autocasco, NNW i assistance, bez trudu „dobijesz” do 2 tys. zł w przypadku kilkuletniego auta kompaktowego. W nowszych autach i w markach premium cena oczywiście wzrasta.

Koszt utraty wartości

Właściciele aut często o tym zapominają. A przecież nowe auto po zaledwie 3 latach eksploatacji traci nawet 30-50% początkowej wartości. W kolejnych latach kolejne 12-15% rocznie.

Na tempo i wysokość spadku wpływa kilka czynników:

  • marka i model,
  • przebieg,
  • wiek,
  • segment.

Zakup auta to zatem wydatek, a nie inwestycja! Wyjątek stanowią jedynie auta zabytkowe.

Jeżeli koszty zakupu i utrzymania auta spędzają Ci sen z powiek, postaw na leasing z serwisem w pakiecie Comfort.

Kiedy warto postawić na firmowe auto w leasingu z pakietem serwisowym?

Finansowanie firmowego samochodu w leasingu z serwisem w pakiecie Comfort jest korzystne – zwłaszcza na biznesowym starcie.

Wszystkie wydatki związane z utrzymaniem auta „wchodzą” do miesięcznego czynszu.

W praktyce nie interesują Cię koszty:

  • przeglądów okresowych,
  • obsługi serwisowej,
  • sezonowej wymiany opon (oraz ich przechowywania),
  • ubezpieczeniem komunikacyjnym (włącznie z AC, assistance i NNW),
  • nadzorem nad stanem pojazdu,
  • nieprzewidzianych usterek.

Przy podpisywaniu umowy wiesz, ile rocznie wydasz na utrzymanie firmowego auta.

To nie wszystko. Nie przejmujesz się wykupem auta po zakończonej umowie. Zwracasz pojazd i wynajmujesz inny.

Co więcej, leasing z serwisem w pakiecie Comfort dostępny jest zarówno dla samochodów nowych, jak i używanych. W Master1.pl są to auta pokontraktowe.

Zalety auta pokontraktowego (potoczna nazwa: poleasingowego):
  • Pochodzi z polskiego salonu i jest profesjonalnie serwisowane przez firmę leasingową, która dysponuje historią serwisowania auta oraz przebiegu.
  • Kluczową różnicą między autem, które wcześniej służyło we flocie firmy, a samochodem, który można znaleźć w komisie samochodowym, jest historia pojazdu. Samochody pokontraktowe to najczęściej 3- czy 4-letnie auta, które dotychczas były regularnie serwisowane.

Sprawdź jakie modele aut w leasingu z serwisem w pakiecie Comfort znajdują się w ofercie Master1.pl