Prawie połowa wypadków spowodowanych niesprawnością techniczną pojazdów wynika ze złego stanu opon. Sprawdź zasady, dzięki którym Twoje opony zachowają wysoką sprawność.
Najważniejszą zasadą zwiększającą Twoje bezpieczeństwo jest dopasowanie odpowiedniego rodzaju opon do warunków pogodowych.
Z danych Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego wynika, że jazda na oponach zimowych po suchej nawierzchni, przy temperaturach poniżej zera ogranicza ryzyko wystąpienia wypadku o blisko 46%.
O tym kiedy i dlaczego warto wymieniać sezonowo opony, pisaliśmy w osobnym artykule. Tym razem chcemy poruszyć inną ważną kwestię – jak dbać o opony.
Sama wymiana opon na zimowe lub letnie nie wystarczy. Musisz jeszcze pamiętać o kilku zasadach użytkowania, dzięki którym Twoje opony zareagują w sytuacji kryzysowej,tak jak powinny.
Ciśnienie w oponach to podstawa
Pamiętaj, że tylko przy odpowiednim ciśnieniu opony zapewnią optymalne właściwości jezdne. Uważasz, że przesadzamy?
Udowodniono, że za niski stan ciśnienia w oponach wydłuża drogę hamowania o co najmniej kilka metrów. Opony niedopompowane o 0,5 bara wydłużają drogę hamowania o 4 metry! Przy okazji zwiększa się prawdopodobieństwo poślizgu.
Warto wspomnieć, że takie opony są też głośniejsze aż o 3 dB.
Ale to nie wszystko. Zły stan ciśnienia w oponach wpływa na ich stan techniczny: bieżnik zużywa się nierówno i przedwcześnie. Dłuższy odcinek przejechany ze znacząco obniżonym ciśnieniem, może nieodwracalnie uszkodzić strukturę opony. Uczyni ją niezdatną do użytku.
Z kolei przepompowane koła zwiększają ryzyko przedwczesnego zużycia elementów zawieszenia i układu kierowniczego.
Jak pracuje opona w zależności od ciśnienia powietrza? Sprawdź poniżej.
Wyrób w sobie nawyk regularnego sprawdzania ciśnienia
Ciśnienie w oponach sprawdzaj przynajmniej raz w miesiącu (przy dużych wahaniach temperatury nawet częściej). Wykonaj tę czynność także przed dłuższą podróżą.
Spadek ciśnienia w oponach bywa trudny do wykrycia. Może Ci się wydawać, że opona wygląda normalnie, a prowadzenie pojazdu nie budzi Twoich podejrzeń. Nie daj się zmylić! Nadal regularnie sprawdzaj ciśnienie.
Wcale nie musisz w tym celu jechać na stację paliw lub do serwisu. Wyrób sobie nawyk kontroli kół przy pierwszym tankowaniu w miesiącu. Zajmie Ci to ok. pięciu minut, a zwiększy Twoje prawdopodobieństwo.
Skąd mam wiedzieć jaki ma być prawidłowy poziom ciśnienia w oponach?
Takie informacje znajdziesz w książce serwisowej lub instrukcji pojazdu w rozdziale ze specyfikacją techniczną. Możesz ich również poszukać w samochodzie.
Są umieszczone na specjalnej naklejce opisującej ciśnienie właściwe dla różnych opon lub form podróżowania (ilość pasażerów i bagażu, rodzaj drogi itp.).
Naklejki możesz szukać w okolicach:
- klapki wlewu od paliwa,
- progu drzwi po stronie kierowcy
- słupka za kierowcą,
- wewnętrznej części drzwi od strony kierowcy.
Kiedy możesz sprawdzać ciśnienie?
Jeśli możesz, sprawdzaj ciśnienie „na zimno”, tzn. co najmniej po godzinie od momentu zatrzymania lub po przejechaniu 2-3 kilometrów przy niewielkiej prędkości.
A jeżeli opony są rozgrzane, do rekomendowanych wartości ciśnień dodaj 0,3 atmosfery w każdej oponie.
Kontrola ciśnienia to nie wszystko…
Regularna kontrola ciśnienia to najważniejsza, ale nie jedyna zasada dbania o opony w Twoim samochodzie.
Podczas codziennej jazdy pamiętaj również o poniższych sprawach:
- Prędkość. Nie przekraczaj maksymalnej prędkości, do jakiej przeznaczono oponę.
- Obciążenie. Jeżeli w swoim samochodzie będziesz wozić ciężkie ładunki, koniecznie sprawdź, czy Twoje opony zniosą pracę w takich warunkach.
- Uszkodzenia wewnętrzne. Aby ich uniknąć, ostrożnie pokonuj wyboje, krawężniki, starannie omijaj dziury w drodze.
- Bieżnik. Regularnie sprawdzaj stan bieżnika – wymień opony, gdy ich głębokość osiągnie 1,6 mm (jego głębokość decyduje o przyczepności!).
- Czynniki środowiskowe. Uważaj ze środkami chemicznymi (np. nabłyszczacze, oleje, benzyna, rozpuszczalniki). Chemikalia mogą negatywnie wpływać na stan gumy opony.
Pamiętaj też, że opony nie lubią ekstremalnych warunków – przegrzanie, niewłaściwe składowanie (np. w atmosferze nadmiaru ozonu – w pobliżu maszyn wytwarzających iskry – np. silników elektrycznych).
Nie zapominaj o kole zapasowym!
Pamiętaj również o regularnym sprawdzaniu ciśnienia w kole zapasowym. Powinno być napompowane do wartości 2,5 atmosfer.