Na co zwrócić uwagę przed zakupem opon

Kartka formatu A4 – taką powierzchnią Twój samochód styka się z drogą w trakcie jazdy. Czy już wiesz, jak trudne zadanie mają do wykonania opony?

Muszą utrzymać na drodze 1500 kg (a nierzadko i więcej) pędzące na zakrętach, w deszczu, śniegu i szerokim zakresie temperatur. Brzmi, jak zadanie niemożliwe do zrealizowania!

Opony odpowiadają za zachowanie Twojego auta na drodze.

To jeden z najważniejszych elementów samochodu, ponieważ odpowiada za bezpieczeństwo bardziej, niż wszelkie elektroniczne nowinki na pokładzie.

ABS będzie bezsilny w połączeniu ze słabymi oponami. Dlatego zanim zdecydujesz się na zakup nowego kompletu, dowiedz się, jak dokonać wyboru!

Z tego poradnika dowiesz się m.in.:

Czym się kierować wybierając opony?

Podstawowym warunkiem jest odpowiedni rozmiar opon. Kolejnym krokami będą już Twoje osobiste preferencje i oczywiście budżet, którym dysponujesz. Nie oznacza to jednak, że należy kupować najdroższe opony, jakie znajdziesz na rynku.

Zanim wybierzesz konkretną markę opon, przeanalizuj swój styl jazdy i warunki, w których będą one użytkowane:

Jeździsz samochodem średniej klasy, spokojny styl jazdy w warunkach miejskich.

A do tego Twoje miesięczne przebiegi są niewielkie, w okolicach ok. 500-700 km.

W takim razie możesz postawić na opony klasy ekonomicznej znanych marek. Stworzono je na sprawdzonych rozwiązaniach. Zapewnią Ci bezpieczeństwo i właściwości jezdne wystarczające do Twoich wymagań.

Jeździsz sporo w mieście, jak i na dłuższych trasach. Ale spokojnie, bez szaleństw.

Gdy jeździsz po „standardowych” drogach i to w sposób zrównoważony, może Ci nie zależeć na sportowych właściwościach trakcyjnych opon. Ważniejsze może być dla Ciebie, aby opony nie hałasowały i zapewniały bezpieczeństwo Twoim najbliższym.

Wybierz opony ze średniej półki, które spokojnie posłużą Ci przez kilka sezonów.

Jeździsz klasą premium z silnikiem o dużej mocy. Często po różnych rodzajach nawierzchni.

Twój samochód daje duże możliwości, ale wymaga to odpowiednich opon.

Dlatego chcesz mieć pewność, że w każdych warunkach będziesz w stanie kontrolować tor jazdy. Także cena nie ma dla Ciebie znaczenia.

W takim przypadku koniecznie wybierz opony najwyższej klasy, które zapewnią Ci wysokie właściwości trakcyjne.

Będzie to ogumienie z innowacyjnymi mieszankami i wzorami bieżników wykorzystywanych na torach sportowych.

W klasie pojazdów premium, możesz spotkać się ze specjalną homologacją opony. Może być dedykowana konkretnej marce samochodu, czy nawet modelowi samochodu.

Sporo decyzji, prawda?

Wymiana opon, sprawdzanie ich stanu wybór nowych kompletów.. Wiele spraw do załatwienia. Jeżeli przyprawiają Cię one o ból głowy, bo nie masz na to czasu, ani ochoty – jest na to sposób.

Wybierz auto w abonamencie (znanym też jako wynajem długoterminowy). Sprawdź, co oferuje w tym zakresie Master1.pl.

Uwaga na okazje cenowe!

Gdy spotykasz się z dużą obniżką cen, zachowaj ostrożność. Szczególnie w przypadku zakupów w dużych sklepach internetowych. Niespodzianek może być kilka.

Opona może pochodzić sprzed 2-3 sezonów (jeżeli jeździsz niewiele – nie zdążysz jej zużyć przed rekomendowanym okresem bezpiecznego używania).

Gdy wybierzesz producenta i model opony, możesz przed zakupem zapytać o nią wulkanizatora, któremu zamierzasz zlecić założenie jej na obręcz.

Nierzadko zaproponuje podobny model, ale w lepszej cenie lub o lepszych właściwościach jezdnych.

Jak dobrać rozmiar opon do auta?

Wiesz już, które opony kupić. Teraz należy wybrać rozmiar ogumienia pasujący do Twojego samochodu. Rozmiar opon możesz sprawdzić na kilka sposobów, które opisujemy poniżej.

Sprawdź zalecenia producenta.

Takie informacje znajdziesz w książce serwisowej lub instrukcji pojazdu w rozdziale ze specyfikacją techniczną. Możesz ich również poszukać w samochodzie.

Są umieszczone na specjalnej naklejce opisującej ciśnienie właściwe dla różnych opon lub form podróżowania (ilość pasażerów i bagażu, rodzaj drogi itp.).

Naklejka informacyjna dot. rozmiaru opon i ciśnienia powietrza dla wybranego samochodu.

Naklejka informacyjna dotycząca ciśnienia w oponach samochodu. źródło: Ebay

Gdzie szukać naklejki?

Niestety, nie ma jednego miejsca, w którym wszyscy producenci umieszczają taką informację.

W samochodach możesz je znaleźć w okolicach:

  • klapki wlewu od paliwa,
  • progu drzwi po stronie kierowcy
  • słupka za kierowcą,
  • wewnętrznej części drzwi od strony kierowcy.
Gdzie można znaleźć w samochodzie informacje nt. prawidłowego ciśnienia powietrza w oponach

źródło: Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego

Sprawdź tabelę rozmiarów opon w wyszukiwarce online.

W sklepach internetowych, specjalizujących się w sprzedaży opon, znajdziesz dedykowane konfiguratory.

Wystarczy, że podasz markę, model i rocznik Twojego samochodu, a otrzymasz szczegółową informację o rekomendowanym rodzaju ogumienia.

Internetowa wyszukiwarka rozmiaru opon - fragment ekranu z filtrami do wyszukiwania

Wyszukiwarka opon wg cech samochodu. Wygodna i szybka. Źródło: Oponeo.pl

Możesz też po prostu sprawdzić aktualnie używane opony.

Każda opona ma na boku ciąg znaków, np. 205/55 R16 91 H lub 195/65 R15 91 T. Zawiera on wszystkie najważniejsze informacje na temat opony.

Oto krótka ściąga, z której dowiesz się, jak prawidłowo rozszyfrować te znaki:

195/50 R15 82T
195Szerokość opony podana w milimetrach.
50Wysokość profilu opony. Wartość wyrażona w procentach oznacza stosunek wysokości boku opony do jej szerokości. W tym przypadku wartość „50” oznacza 50 procent z 195 mm – czyli 97,5 mm.
RTyp budowy opony. W tym przypadku „R” oznacza oponę radialną. Możesz spotkać się również z oznaczeniem „T” – tubeless, co będzie oznaczało oponę bezdętkową. Jednak w 99% autach stosowane są opony radialne.
15Średnica koła samochodu (osadzenia), będąca jednocześnie średnicą obręczy – podaną w calach. W tym przypadku jest to 15 cali.
82Indeks nośności. Wskazuje on maksymalne dozwolone obciążenie jednej opony przy jeździe z maksymalną dla niej prędkością. Nie wolno korzystać z opon z niższym indeksem nośności niż ten, który jest zalecany dla danego modelu auta.
TIndeks prędkości klasy. Oznacza maksymalną prędkość, z jaką można poruszać się na danej oponie. W tym przypadku „T” oznacza max. 190 km/h. Pozostałe indeksy wartości, z którymi możesz się spotkać to:
Q – do 160 km/h
R – do 170 km/h
S – do 180 km/h
H – do 210 km/h
V – do 240 km/h
W – do 270 km/h
Y – do 300 km/h

Jak czytać etykietę opony?

Każda opona wyprodukowana po 30 czerwca 2012 roku i sprzedawana w Unii Europejskiej musi być zaopatrzona w specjalną naklejkę.

Zawiera ona najważniejsze informacje o bezpieczeństwie i ekologicznych aspektach opony.

Etykieta ma kształt prostokąta i znajdziesz ją na bieżniku opony. Opisuje trzy cechy kupowanego ogumienia:

  • oporu toczenia (wiąże się z nim spalanie),
  • przyczepności na mokrej nawierzchni,
  • hałasu wytwarzanego przez oponę podczas jazdy.

 

Etykieta na oponie

źródło: Auto Świat

Opór toczenia określa ekonomiczność opony.

Klasa “A” oznacza najbardziej ekonomiczne ogumienie. Takie opony mają niski opór toczenia, czyli zużywają mniej energii.

Różnica w spalaniu może wynosić ponad 7%, czyli w ciągu roku można zaoszczędzić nawet kilka tankowań (przy dużych przebiegach).

Pamiętaj jednak, że mniejsze opory toczenia wpływają na przyczepność (zmniejszają ją).

Przyczepność na mokrej nawierzchni określa skala od A do G.

Oznaczają one drogę hamowania na mokrej powierzchni. Różnica między najkrótszą i najdłuższą drogą hamowania (klasami A oraz F) może na mokrej nawierzchni, przy prędkości 80 km/h wynieść nawet 18 metrów.

Kategorie D oraz G są puste, czyli żadna opona nie może się wpisywać swoimi parametrami w ich przedział.

Hałas przedstawiony w decybelach.

Jeżeli Twój samochód ma słabiej wygłuszone wnętrze, będziesz słyszeć różnicę pomiędzy cichymi i głośnymi oponami.

Gdy dużo podróżujesz z dużą prędkością – głośna opona może sprawiać spory dyskomfort.

Warto pamiętać, że nawet najgłośniejsze opony na rynku będą spełniać obowiązujące normy.

Czy warto kupować używane opony?

Jeżeli jesteś właścicielem auta kompaktowego, koszt czterech nowych opon może wynieść nawet 1 000 zł.

Przy okazji może się zdarzyć, że sięgniesz po opony z wyższej półki. Cóż, wtedy kwota zakupu będzie dużo wyższa. Taki wydatek może nadszarpnąć Twój budżet.

Jednocześnie wiesz, że na oponach nie warto oszczędzać i eksperymenty z egzotycznymi producentami mogą być tragiczne w skutkach.

W tym momencie wiele osób zaczyna myśleć, jak obniżyć koszt zakupu opon. Poważnie biorą pod uwagę zakup opon używanych.

Na aukcjach internetowych i w komisach znajdziesz używane opony – z wystarczającą wysokością bieżnika, albo po regeneracji.

Czy opony używane są bezpieczne?

To zależy. Opony prawidłowo używane mogą długo i bezpiecznie służyć kolejnemu użytkownikowi.

Wiele zależy od tego, co działo się z nimi wcześniej.

Gdy kupujesz opony z niepewnego źródła nie masz ważnych informacji na ich temat:

Jak były użytkowane.

Czy były właściwie dobrane do pojazdu, jaki styl jazdy miał ich użytkownik, po jakich drogach się poruszał itp.

Jaka jest ich historia.

Czy pochodzą z normalnego trybu sprzedaży (objęte gwarancją producenta i bez wad fabrycznych)?

A może zostały zdjęte z samochodu powypadkowego? W trakcie wypadku mogły otrzymać potężne uderzenie, które nieodwracalnie uszkodziło ich strukturę wewnętrzną.

Gdy masz jakiekolwiek wątpliwości – radzimy wycofać się z transakcji.

Minimalna dozwolona w Polsce wysokość bieżnika to 1,6 mm.

Tego nie widać, na pierwszy rzut oka, ale testy mówią same za siebie.

Bieżnik 1,6 mm zmniejsza o 40% prędkość, przy której samochód wpada w aquaplaning. Chodzi tu o poślizg podczas odprowadzania nadmiaru wody przez bieżnik.

Styk opony z powierzchnią drogi przy 1 mm wody - test

źródło: Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego

Wielu ekspertów powie ci jednak, że nawet jeśli wybierzesz używane ogumienie dobrej marki, to może ono mieć gorsze właściwości użytkowe.

Potwierdzają to również wyniki testów przedstawione poniżej. Po prostu – mało bieżnika i stara opona to dłuższa droga hamowania.

Droga hamowania zależnie od wysokości bieżnika w oponie

źródło: Bridgestone

W przypadku opon po regeneracji dochodzi dodatkowy czynnik ryzyka.

Nie wiesz, czy opony zostały prawidłowo zregenerowane. W takim przypadku zwiększa się ryzyko uszkodzenia ich w czasie eksploatacji.

Samodzielnie rozważ, czy oszczędność paru złotych jest warta ryzyka. Tym bardziej, jeżeli Twoim samochodem na co dzień podróżują również Twoi najbliżsi.

Przed zakupem dokładnie obejrzyj używaną oponę pod kątem różnego typu uszkodzeń.

Trzy rodzaje uszkodzeń występujące na zużytych oponach.

źródło: Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego

Czy warto  kupić opony całoroczne?

Skoro opony używane kupione z nieznanego źródła to duże ryzyko – może warto poszukać oszczędności kupując opony całoroczne?

Dzięki oponom wielosezonowym (całorocznym) oszczędzasz na drugim komplecie opon oraz na ich wymianie i przechowywaniu.

Nie mówiąc już o okresowych kolejkach do wulkanizatorów tuż przed pierwszym śniegiem lub pierwszym ciepłym, wiosennym weekendem, prawda?

Z punktu widzenia finansowego opony wielosezonowe są z pewnością dobrym rozwiązaniem.

Czy opony całoroczne są bezpieczne?

Wiele osób zadaje sobie pytanie, czy takie opony sprawdzą się zarówno przy minusowej temperaturze na śniegu, jak i podczas letniego deszczu.

Opinie na temat opon wielosezonowych są podzielone.

Z jednej strony opony wielosezonowe wypadają pozytywnie w wielu niezależnych testach. Muszą bowiem spełniać normy przewidziane i dla opon letnich, i zimowych.

Wielu ekspertów podkreśla jednak, że opona całoroczna ma dłuższą drogą hamowania latem, niż opona letnia.

I tak samo zimą, jeżeli zestawimy oponę całoroczną z jej odpowiednikiem zimowym.

Zobacz jak wypadło porównanie opony całorocznej i letniej. 

 

Za zakupem opon wielosezonowych może przemawiać zmienność naszego klimatu.

W okresie jesienno-zimowym jeździsz po wszystkich możliwych nawierzchniach: w deszczu, na wilgotnym asfalcie, na suchej drodze o doskonałej przyczepności, a także po śniegu i lodzie.

Dobrze, aby wybrana przez Ciebie opona całoroczna miała homologację zimową. Jest to istotne w przypadku klimatu występującego w naszym kraju i zmiennych warunków pogodowych.

Opona z homologacją różni się od opony zwykłej wielosezonowej składem mieszanki używanej do produkcji. Taka opona lepiej dostosowuje swoje właściwości przy różnych temperaturach.

Informację na ten temat znajdziesz w folderach reklamowych oraz etykiecie znajdującej się na oponie.

Jeżeli jeździsz niewiele i głównie w mieście (drogi raczej odśnieżone, bez stromych podjazdów), opony całoroczne mogą być dobrym i oszczędnym rozwiązaniem.

W przeciwnym razie rekomendujemy postawienie na dwa komplety opon – letni i zimowy.

Całoroczne za granicą? Nie wszędzie można!

W niektórych krajach opony zimowe są wręcz obowiązkowe. Szczególnie tych, gdzie są wysokie góry. Dlatego planując wyjazd za granicę sprawdź, co mówią przepisy kraju, do którego się wybierasz.

Czy sezonowa wymiana opon to zmowa producentów?

Niektórzy wierzą w taką teorię. Jednak, gdy chwilę nad tym pomyślisz, dojdziesz do wniosku, że dla producenta nie ma to znaczenia.

Gdy użytkujesz dwie pary opon (zimowe i letnie) – wydłuży się czas do zakupu kolejnych opon, bo każdy komplet używasz tylko przez pół roku.

Opony całoroczne będą miały większy przebieg, a więc i szybciej trzeba będzie je wymienić. Proste, prawda?

Kiedy trzeba wymienić opony na nowe?

Czy opony mają termin ważności?

Opony nie mają określonej daty ważności. Jednak guma, z której są wykonane, z czasem traci swoje właściwości.

Z tego powodu opona nie powinna być użytkowana dłużej niż 8-10 lat. Nawet jeżeli bieżnik jest w dobrym stanie.

Jeżeli trudno Ci ocenić, czy Twoje opony nadają się na kolejny sezon – skorzystaj z wiedzy fachowców. Zapytaj o to przy sezonowej wymianie opon lub podczas przeglądu okresowego Twojego samochodu.

Jak możesz sprawdzić wiek opony?

Oczywiście, możesz samodzielnie sprawdzić wiek opon w Twoim samochodzie. Wystarczy, że znajdziesz na boku opony ciąg 4 cyfr. Dwie pierwsze oznaczają tydzień, a dwie ostatnie rok produkcji.

Na przykład, gdy na oponie widnieje ciąg cyfr 1116 oznacza to, że opona powstała w 11 tygodniu 2016 roku.

data produkcji opony umieszczona na niej

źródło: Wulkanista.pl

Ile opon wymieniać?

Pamiętaj, aby mieć w samochodzie opony podobnej jakości. Idealnie, jeżeli uda się mieć wszystkie 4 w tym samym stanie, tego samego typu, identyczny model.

Jeżeli to jest niemożliwe – zachowaj przynajmniej zasadę nakładania opon parami – te same na przód, te same na tył.

Gdy np. dołożysz nowiutką oponę do starych – podczas awaryjnego hamowania samochód może zachować się nieprzewidywalnie! Jedna opona będzie miała inną przyczepność od pozostałych i może ściągać cały pojazd z toru jazdy.

Jakie opony są modne w tym sezonie?

Opony mogą dodać urody samochodowi. Niektórzy celowo wstawiają modele o obniżonym profilu, który świetnie wygląda na sportowych obręczach (chociaż jest też wrażliwy na wyboje / uderzenia).

Podobnie z oponami do samochodów terenowych – wymyślne bieżniki dodają wizualnie “mocy” terenówce. Oczywiście mają także właściwości do jazdy terenowej.

Opona z pięknie rzeźbionym bieżnikiem stanie się ozdobą nawet samochodu miejskiego. Szczególnie, jeżeli zadbasz o jej wygląd (będzie umyta, pokryta środkiem podkreślającym kolor).

Warto podchodzić z rozsądkiem do bardzo nietypowych “szpanerskich” opon i obręczy. Np. zbyt duże, zbyt szerokie  mogą uszkadzać elementy Twojego samochodu.

Sportowa opona

źródło: Pixabay

Na opony nie żałuj.

Po przeczytaniu tego artykułu z pewnością wiesz, że na opony nie warto żałować. Samochód na dobrych „kapciach” jest o niebo bezpieczniejszy.

A gdy zabraknie Ci tych kilku kluczowych metrów w trakcie awaryjnego hamowania – możesz mieć pretensje tylko do siebie. Oszczędność na oponach nigdy nie się nie opłaca!