Który rodzaj klimatyzacji wybrać?

Funkcjonalność i wygoda użytkowania to najważniejsze różnice pomiędzy klimatyzacją ręczną i automatyczną. A co z kosztami serwisowania? Czy klimatyzacja automatyczna jest droższa w użytkowaniu? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedzi w naszym artykule.

Klimatyzacja ręczna i automatyczna – najważniejsze różnice

Budowa układu i zasada działania obu rodzajów klimatyzacji jest taka sama. A podstawowa różnica, widoczna już na pierwszy rzut oka, to obsługa.
Klimatyzacją manualną sterujesz ręcznie za pomocą prostego panelu. Najczęściej będzie to po prostu włącznik oznaczony skrótem AC oraz dwa pokrętła umożliwiające regulację temperatury powietrza i siły nadmuchu.

 

klimatyzacja manualna

Przykład klimatyzacji manualnej

 

Natomiast w przypadku klimatyzacji automatycznej (nazywanej również climatronic) za wszystkie procesy związane z chłodzeniem odpowiada komputer. Twoje działanie ogranicza się do ustawienia oczekiwanej temperatury na elektronicznym wyświetlaczu. A komputer samodzielnie dopasowuje kierunek i siłę nawiewu powietrza, w taki sposób, żeby zapewnić podróżującym jak największy komfort.

 

klimatyzacja automatyczna

Przykład klimatyzacji automatycznej

 

Najnowsze systemy elektroniczne posiadają czujnik jakości powietrza zewnętrznego. W przypadku wykrycia zbyt wysokiego poziomu zanieczyszczeń następuje automatyczne uruchomienie zamkniętego obiegu powietrza. Nowoczesne, elektroniczne rozwiązania umożliwią regulację temperatury jednakowej dla całego samochodu lub na stworzenie kilku stref chłodzenia.

Oba rozwiązania mają swoich zwolenników. Jeżeli nie wiesz jeszcze, który z nich lepiej sprawdzi się w Twoim aucie, poniżej zebraliśmy ich główne zalety:

Klimatyzacja ręcznaKlimatyzacja automatyczna
prosta w obsłudze – codzienne użytkowanie ogranicza się do obsługi dwóch pokręteł;wygodna w obsłudze – nie wymaga Twojej uwagi podczas jazdy, a tym samym zwiększa bezpieczeństwo jazdy;
odporna na uszkodzenia – mniej elektroniki oznacza mniej elementów, które mogą ulec uszkodzeniu;wyższy komfort użytkowania – obsługa wymaga jedynie zwiększania lub zmniejszania temperatury w aucie;
kierowca kontroluje wszystkie parametry – samodzielnie regulujesz moc nawiewu wraz ze stopniowym schładzaniem wnętrza pojazdu;zwiększa wygodę podczas podróży – czujniki elektroniczne dopasowują poziom chłodzenia do warunków pogodowych;

 

Co ważne oba rodzaje klimatyzacji są zbudowane w ten sam sposób. Jest to układ zamknięty składający się z elementów bazowych jak kompresor, parownik, skraplacz i osuszacz. Cały układ dzieli się na część wysokiego i niskiego ciśnienia.

Mimo to jest kilka różnic w codziennym użytkowaniu tych rodzajów chłodzenia, o których warto wiedzieć.

Klimatyzacja automatyczna chłodzi szybciej

Szybkość dochodzenia do oczekiwanej temperatury to jedna z największych zalet klimatyzacji automatycznej. Ta zaleta może okazać się nieoceniona w upalne dni. Dodatkowo pozwala ona również zachować większą kontrolę nad mocą schładzania nagrzanego wnętrza pojazdu.

Na przykład jeżeli ustawiasz poziom temperatury w aucie na 20 stopni, a samochód jest nagrzany, to początkowo climatronic chłodzi na 100% swoich możliwości. Dopiero tuż przed osiągnięciem 20 stopni siłowniki pod deską dokonują odpowiednich korekt w kierowaniu powietrza. W efekcie szybciej osiągasz oczekiwaną temperaturę.

A jak ten proces wyglądałby w przypadku klimatyzacji manualnej? W tym przypadku nie masz możliwości ustawienia określonej wysokości temperatury. Nagrzany samochód schładzasz przekręcając pokrętło na 1/3 mocy ogrzewania. W przeciwnym razie w samochodzie szybko zrobi się bardzo zimno. Podobnie zachowa się system chłodzenia, jeżeli od razu ustawisz maksymalne chłodzenie. Dodatkowo może mu towarzyszyć nieprzyjemny, głośny szum.

Czy klimatyzacja automatyczna zużywa więcej paliwa?

Ten mit często powtarzają zwolennicy manualnej klimatyzacji. Nie ma on jednak żadnego odzwierciedlenia w rzeczywistości.

Każdy rodzaj klimatyzacji oznacza większe zużycie paliwa. Z tym, że podobno to właśnie w przypadku klimatyzacji automatycznej spalanie powinno być trochę niższe. Climatronic wyłącza okresami sprężarkę klimatyzacji, która jest głównym obciążnikiem dla silnika zwiększającym zużycia paliwa. Nie ma jednak żadnych statystyk potwierdzających tę tezę.

Koszty eksploatacji

Koszt serwisu ręcznej i elektronicznej klimatyzacji będzie najczęściej taki sam. Z reguły polega on na czyszczeniu (odgrzybianiu) i uzupełnieniu czynnika chłodzącego, który zużywa się w takim samym stopniu w każdym rodzaju klimatyzacji.

Podobnie jest z potencjalnymi kosztami awarii elementów mechanicznych. Oba rodzaje chłodzenia są zbudowane na tych samych komponentach, dlatego mają zbliżone koszty serwisowania.

Pamiętaj, że producenci zalecają, aby wykonywać serwis klimatyzacji minimum raz na rok.

A co z kosztami napraw systemów elektronicznych znajdującymi się w Climatronicu? Trudno to oszacować. Zgadza się, że w przypadku układów zarządzanych przez elektronikę znajduje się więcej elementów, które mogą ulec awarii. Wówczas koszty serwisowania będą inne w przypadku każdej marki. Z tym że w nowych (czyt. kilkuletnich) samochodach wiele funkcji opiera się na elektronice, więc analizowanie kosztów eksploatacji klimatyzacji pod tym kątem może okazać się bezzasadne.

Która klimatyzacja jest lepsza?

Jeżeli planujesz kupić 2-3-letni lub nowszy samochód, to raczej bez wyposażenia w klimatyzację manualną. Climatronic stał się już standardem równie powszechnym jak centralny zamek, wspomaganie kierownicy czy ABS.
Jeżeli jednak chcesz jeździć autem, w którym udział elektroniki ma być ograniczony do minimum, to zapewne uda Ci się znaleźć model z manualną klimatyzacją. Zwróć jednak uwagę, że elektroniczna klimatyzacja wyręcza Cię w kontrolowaniu poziomu schłodzenia wnętrza samochodu. A Ty w tym czasie możesz z większą uwagą poświęcić się kontroli sytuacji na drodze.