Czym różni się zakup SUV-a od innych modeli z drugiej ręki?
Kupując używanego SUV-a musisz zwracać uwagę na inne elementy, niż przy zakupie auta o standardowym typie nadwozia? Poniżej wszystko, co powinieneś o tym wiedzieć.
Oględziny używanego SUV-a zacznij od podwozia
Na początek warto skupić się na podwoziu i zawieszeniu.
Czy wiesz, że wiele modeli SUV-ów nie ma wzmocnionej konstrukcji? A to oznacza, że od klasycznych „osobówek” różni ich jedynie większa masa. To są klasyczne “bulwarowe tygrysy”. Dobrze wyglądają, ale mają nikłe właściwości terenowe. Zużycie takich SUV-ów podczas jazdy po bezdrożach może być znacznie większe niż w przypadku samochodów miejskich. Niestety, ich właściciele często nie zdają sobie z tego sprawy.
Dlatego przy zakupie zawsze warto sprawdzić, czy samochód był często eksploatowany w terenie. Jeśli tak, spodziewaj się drobnych, ale licznych śladów otarć lub wygięć, szczególnie w takich miejscach jak:
- podłoga,
- progi,
- zbiornik paliwa,
- osłony,
- wahacze,
- miska olejowa,
- tłumik.
Jasne, tego rodzaju ślady można również zrobić w mieście. Jednak setki niewielkich rys, trawa czy ślady piasku wyraźnie wskazują, że auto mogło być często wykorzystywane do jazdy w terenie. A to z kolei oznacza, że powinniśmy się bliżej przyjrzeć jego zawieszeniu. Zwłaszcza pod kątem geometrii.
Jaki rodzaj zawieszenia w SUV?
Musisz sprawdzić nie tylko stan zawieszenia, ale także zdecydować się na jego rodzaj. Planujesz często zjeżdżać SUV-em z utwardzonej drogi? Być może lepszym wyborem dla Ciebie będzie np. zawieszenie z kolumną MacPhersona z podwójnymi wahaczami.
Zaletą kolumny MacPhersona jest kompaktowa budowa oraz niewielka mała waga, np. w porównaniu wielowahaczowymi konstrukcjami. To sprawia, że zapewnia duży skok zawieszenia i dobre tłumienie nierówności, przy jednoczesnym zapewnieniu dobrej trakcji nawet w autach o dużych mocach silnika.
Ilustracja: Kolumna McPhersona. Źródło: How Stuff Works.
Używany SUV z napędem 4×4
Wielu nabywcom używanych SUV-ów zależy na aucie wyposażonym w napęd na cztery koła. Jeśli do nich należysz, powinieneś zacząć od sprawdzenia, czy ten napęd w ogóle… działa!
Zaparkuj w tym celu auto na nawierzchni o niskiej przyczepności, np. na piasku. A potem dynamicznie rusz z miejsca. Samochodem ze sprawnym napędem 4×4 ruszysz stosunkowo szybko (w przeciwieństwie do np. jednostek przednionapędowych).
Samochody z napędem na cztery koła mają dwa elementy, na które trzeba zwrócić szczególną uwagę.
- Sprzęgła, które bywają mocno eksploatowane podczas jazdy w terenie lub holowania. W samochodach ze stałym napędem sprzęgła wypełnione płynem potrzebują jego regularnych wymian. Mechanizm różnicowy bywa nieco mniej wymagający, ale jemu również od czasu do czasu nie zaszkodzi świeży oleju.
- Tylny most, który musisz sprawdzić pod kątem wycieków.
Opony w samochodzie z napędem 4×4!
W samochodach z napędem na cztery koła musisz montować cztery identyczne opony i regularnie je przekładać.
Pamiętaj też o sprawdzeniu wału napędowego i potencjalnych luzów.
Producenci, którzy nie przewidują, że auto będzie eksploatowane poza utwardzoną drogą, nie przewidują też możliwości zużycia np. wału. Co za tym idzie, nie umożliwiają wymiany tylko poszczególnych elementów – a przecież wał, który trzeba wymienić w całości, generuje gigantyczne koszty.
Uważaj na korozję ozdobników
Kupując używany samochód zwracaj uwagę na istnienie ognisk korozyjnych. W szczególności dotyczy to własnie SUV-ów. I nie chodzi tu nawet o to, że często pochodzą one od producentów z Dalekiego Wschodu i mają tendencję do rdzewienia.
Tzw. ozdobniki, czyli często stosowane w tego typu samochodach dodatkowe nadkola, progi, osłony, mogą ukrywać ogniska korozji w miejscu połączenia z nadwoziem.
Pamiętaj, że zjazd z utwardzonej drogi to duże ryzyko kontaktu z wodą. Dlatego stan zabezpieczenia przed korozją jest niezwykle istotny.
Jak chronić się przed ryzykiem?
Odpowiedź jest prosta: kupić auto z wiarygodnego źródła
Opcją zawsze godną rozważenia jest odkupienie samochodu o znajomego pasjonata. Idealnie, jeżeli jest to osoba, która nie zajeżdża samochodu na śmierć, regularnie go serwisuje, interesuje się jego stanem. W tym przypadku – po prostu wiesz, co masz robić…
Jeżeli żaden z Twoich znajomych akurat nie sprzedaje SUV-a, możesz zainteresować się wynajmem takiego auta w abonamencie. W tym przypadku ewentualne kwestie serwisowania są już uwzględnione w miesięcznym czynszu.
Zobacz jakie SUV-y możesz wynająć w abonamencie na Master1.pl.
Master1.pl to gwarancja regularnego serwisu i rzetelnej historii napraw pojazdu. Wymarzony SUV w takiej sytuacji może służyć Ci długie lata.
Wolisz kupić używanego SUV-a? W Master1.pl możesz wybierać spośród 80 różnych modeli.