Funkcjonalne auto z dobrze zagospodarowanym nadwoziem
Skoda Fabia III to jedno z najpopularniejszych aut w segmencie B. Jest niedrogie, ma nowoczesny design i dobrze się je prowadzi. Poznaj szczegółowe informacje oraz najważniejsze wady i zalety tego modelu.
Szukasz sprawdzonego, funkcjonalnego i niedrogiego w utrzymaniu auta?
Ciekawą propozycją jest Skoda Fabia III. Zebraliśmy garść informacji i opinii, które pozwolą Ci lepiej poznać czeskiego reprezentanta segmentu B.
W artykule przeczytasz o:
- Designie Skody Fabia
- Historii modelu.
- Pojemności bagażnika.
- Wersjach silnika.
- Wersjach wyposażenia.
- Elementach wyposażenia, które warto sprawdzić przy zakupie używanego modelu.
- Opiniach użytkowników.
- Najczęściej występujących awariach.
- Zaletach i wadach.
- Sposobach finansowania w Master1.pl.
- Pełnej specyfikacji technicznej.
Kliknij wybraną sekcję, aby przejść do wątku, który interesuje Cię najbardziej.
Linia nadwozia przyciąga uwagę
Praktyczne, niezawodne i trwałe. W taki sposób najczęściej opisują Skodę Fabię III dziennikarze i sprzedawcy. To jednak nie wszystko co można powiedzieć o tym modelu.
Zacznijmy od linii nadwozia…
Skoda Fabia trzeciej generacji jeździ po drogach od 2014 r.. Mimo to jej wygląd nie stracił na świeżości. Nadal konkuruje z innymi kompaktami pod względem designu. Tym bardziej, że czeski kompakt przeszedł niedawno facelifting przedniej części nadwozia.
Fot. Skoda Fabia III przed i po faceliftingu. Źródło: Motofakty.pl
Opływowa i dynamiczna linia nadwozia nie zawsze były mocną stroną Skody Fabii. Wystarczy spojrzeć na jej pierwszą generację, aby przekonać się, jak bardzo zmieniła się pod względem stylistycznym.
Fot. Skoda Fabia I. Źródło: Autofakty.pl
Zobacz modele Skody Fabia III dostępne w abonamencie Master1.pl.
Kilka faktów historycznych
Skoda Fabia zadebiutowała w 1999 r. Zastąpiła popularną wówczas Skodę Felicia. Podstawą do budowy auta była sprawdzona płyta podłogowa niemieckiego producenta, na której powstały takie auta jak Volkswagen Polo, Seat Ibiza czy Seat Cordoba.
W 2007 r. na rynku pojawiła się II generacja Skody Fabia. Podobnie jak jej poprzednik, Fabia II bazowała na płycie podłogowej Volkswagena Polo. W 2011 r. była najchętniej kupowanym w Polsce pojazdem segmentu B. Najnowsza, III generacja cieszy się jeszcze większą popularnością. W 2019 r. była trzecim najczęściej rejestrowanym samochodem w Polsce.
Skad Fabia III nie wyróżnia się pod względem technicznym od swoich poprzedniczek. Bazą do powstania tego modelu była ta sama platforma, na której zbudowano m.in. Skodę Rapid, Seata Ibizę, Volkswagena Polo czy Audi A1.
Dwie wersje nadwozia – pięciodrzwiowy hatchback i kombi
Fot. Skoda Fabia III wersji kombi i hatchback. Źródło: Master1.pl
Zwróć uwagę, że wersje nadwozia różnią się przede wszystkim wymiarami i powierzchnią bagażnika.
Nie wiesz na jaki typ auta postawić? Zerknij to tabeli poniżej.
Hatchback | Kombi | |
---|---|---|
Długość | 3992 mm | 4257 mm ↑ |
Szerokość | 1732 mm | 1732 mm |
Szerokość z lusterkami bocznymi | 1958 mm | 1958 mm |
Bagażnik | ||
Maksymalna pojemność bagażnika | 1150 l | 1395 l ↑ |
Minimalna pojemność bagażnika | 330 l | 530 l ↑ |
Wymiary modelu hatchback i kombi. Źródło: Skoda
Porównanie powierzchni bagażnika w wersji hatchback i kombi. Źródło: Skoda
Oto jak Skoda Fabia III wypada pod względem pojemności bagażnika.
Marka i model | Hatchback (minimalna i maksymalna pojemność bagażnika) | Kombi (minimalna i maksymalna pojemność bagażnika) |
---|---|---|
Skoda Fabia III | 330 l / 1150 l | 530 l / 1395 l |
Volkswagen Polo | 351 l / 1023 l | – |
Dacia Sandero II | 320 l / 1200 l | – |
Renault Clio IV | 300 l / 1146 l | 445 l / 1380 l |
Hyundai i20 | 326 l / 1042 l | – |
Seat Ibiza V | 355 l / 1165 l | – |
Ford Fiesta | 292 l / 1093 l | – |
Różnice w pojemności bagażnika są niewielkie. Zauważ jednak, że kombi to rzadkość w segmencie B. Jeżeli chcesz jeździć właśnie takim typem auta, to Skoda Fabia nie ma zbyt wielu konkurentów.
To tyle o nadwoziu. Teraz zajrzymy pod maskę.
Cztery silniki benzynowe i jeden diesel
W Fabii trzeciej generacji dominują silniki benzynowe. Wybierasz spośród 4 silników i 7 wariantów mocy.
Silnik benzynowy | Moc | Charakterystyka |
---|---|---|
1.0 MPI | 65 i 75 KM | Prosty 3-cylindrowiec, bez doładowania, skomplikowanego osprzętu i z pośrednim wtryskiem paliwa. Nie licz na dynamikę jazdy. Sprawdzi się za to w codziennym poruszaniu się po mieście. |
1.0 TSI | 95 i 110 KM | Niska awaryjność to najmocniejsza strona tej jednostki napędowej. Zapewnia dynamikę jazdy przy stosunkowo niskim spalaniu: ok. 5,5 l/100 km |
1.2 TSI | 90 i 100 KM | Możesz liczyć na dobrą dynamikę jazdy i relatywnie niskie spalanie (ok. 6 l/100 km). Modelem z tym silnikiem bez problemu pokonasz nawet długie trasy. |
1.4 TSI | 125 KM | Ten silnik daje najwięcej radości z jazdy. Niestety, to limitowana wersja, wprowadzona, aby uczcić rajdowe sukcesy Fabii w serii WRC2. Znajdziesz go tylko w 1300 egzemplarzach aut. |
Wolisz diesle? W Skodzie Fabii III znajdziesz tylko jedną jednostkę wysokoprężną, dostępną w 2 wariantach mocy:
Silnik diesla | Moc | Charakterystyka |
---|---|---|
1.4 TDI | 90 i 105 KM | Największą zaletą diesla jest spalanie. Przy spokojnej jeździe potrafi spalić zaledwie ok. 3,5 l/100 km |
Oczywiście w przypadku silników diesla na jednym tankowaniu pokonasz więcej kilometrów. Jednak w dłuższej perspektywie musisz liczyć się z częstszymi przeglądami i wyższymi kosztami serwisowania.
Wszystkie jednostki spełniają normę Euro 6. Niektóre wersje opcjonalnie połączone są z 7-biegową automatyczną skrzynią biegów DSG.
Pełną specyfikację techniczną wszystkich silników znajdziesz na końcu artykułu.
Wybieraj spośród czterech wersji wyposażenia
Na komfort jazdy i codzienne użytkowanie wpływa także wyposażenie. W tym aspekcie Skoda Fabia III jest mocno zróżnicowana.
Do wyboru masz 4 wersje: Active, Ambition, Style i Monte Carlo. Każda z nich oferuje inny zakres funkcji i elementów.
Oto specyfikacja najważniejszych elementów wyposażenia, które znajdziesz w Skoda Fabia III.
Bezpieczeństwo i nowe technologie | Komfort | Wygląd |
---|---|---|
ACS System pokolizyjny | Kolumna kierownicy regulowana w pionie/poziomie | Klamki wewnętrzne chromowane |
Immobilizer | Uchwyty ISOFIX na tylnych siedzeniach | Spojler tylny |
Tempomat adaptacyjny | Gniazdo 12V w bagażniku | Dach panoramiczny |
System Start-Stop z funkcją odzyskiwania energii | Tempomat | Relingi dachowe |
Easy Start – bezkluczykowe uruchamianie i wyłączanie silnika | Oświetlenie bagażnika | Lakier metalik |
Easy Light Assistant – czujnik zmierzchu | El. podnoszenie szyb, przód | SunSet – tylne szyby o wyższym stopniu przyciemnienia |
Czujniki odległości przy parkowaniu | Lusterko wsteczne z funkcją przeciwoślepieniową | Grill przedni w kolorze czarnym z chromowaną ramką |
HHC – wspomaganie ruszania pod górę | Podpowiedź zmiany biegu | |
Światła przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów | Pakiet na bezdroża | |
Kamera ułatwiająca parkowanie | Klimatyzacja automatyczna | |
Bluetooth | Lusterka boczne regulowane elektrycznie i podgrzewane | |
ESP – system stabilizacji toru jazdy | Schowek na okulary | |
Hamulec antykolizyjny – multicollision brake | Uchwyt z parasolką pod fotelem | |
Driver Alert – funkcja wykrywania zmęczenia kierowcy | Tylne oparcie składane, dzielone | |
Front Assist – kontrola odstępu z funkcją awaryjnego hamowania | Podgrzewane dysze spryskiwaczy szyby przedniej | |
Auto light assist – funkcja automatycznego włączania i zmiany świateł | Zdalna obsługa nawigacji poprzez aplikację SKODA Command | |
Blind Spot Detection z Rear Traffic Allert – monit. martwego pola ze wspom. wyjazdu z miej. parking | Spryskiwacze lamp przednich ze wskaźnikiem poziomu płynu spryskiwaczy | |
eCall – wezwanie pomocy, poszerzony zakres komunikacji serwisowej, zdalny dostęp | Podłokietnik przedni ze schowkiem | |
Światła do jazdy dziennej LED | USB w tylnej części pojazdu | |
Elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego | Fotele przednie z funkcją podgrzewania | |
Poduszki powietrzne 6 sztuk (czołowe kierowcy i pasażera, boczne – przód, kurtyny powietrzne) | Radio Swing Plus (ekran 6,5 cala, SmartLink+, Skoda Surround, 2 dodatkowe głośniki z tyłu) | |
Poduszki powietrzne 6 sztuk | System nawigacji sat. Amundsen | |
ABS + MSR + ASR + EDL + HBA + TPM | gniazda SD/USB/AUX | |
Alarm z funkcją SAFE | Fotele sportowe ze zintegrowanymi zagłówkami | |
Zawieszenie sportowe | Hak holowniczy | |
Haczyki na siatki w bagażniku |
Na co zwrócić uwagę kupując Skodę Fabia III z rynku wtórnego?
Ten model czeskiego producenta ma prostą konstrukcję. Jeżeli wybrany przez Ciebie model był dobrze serwisowany, nie powinien sprawiać wiele kłopotów.
Oto kilka elementów, które warto sprawdzić przy zakupie:
- stabilizator zawieszenia,
- bębnowy układ hamulcowy (stosowany w słabszych wersjach mocy),
- wtryskiwacze w silniku diesla,
- poprawne działanie klimatyzacji,
- płynną pracę skrzyni biegów,
- działanie sprzęgła (szczególnie w modelach z dużym przebiegiem),
- zapełnienie filtra cząstek stałych,
- zużycie sprzęgła z dwumasowym kołem zamachowy.
Szukasz sprawdzonego auta z pewnego źródła? Postaw na auta po kontraktach leasingowych z Master1.pl.
Więcej o samochodach pokontraktowych przeczytasz w tych artykułach.
Nie chcesz martwić się dodatkowymi kosztami związanymi z naprawą swojego auta?
Wybierz Skodę Fabię III w Abonamencie Comfort. Otrzymasz pełną obsługę serwisową w ustalonym w umowie limicie kilometrów.
Co to oznacza w praktyce?
W razie awarii bezkosztowo skorzystasz z usługi serwisowej w warsztacie zlokalizowanym możliwie najbliżej Ciebie. A jeżeli samochód jest naprawiany z tytułu szkody komunikacyjnej, otrzymasz auto zastępcze.
To nie wszystko! Zobacz, co jeszcze zyskujesz finansując auto w abonamencie:
Zobacz modele Skody Fabia III dostępne w Abonamencie Comfort
Zalety i wady
Skoda Fabia trzeciej generacji to auto z licznymi zaletami i kilkoma wadami.
Zalety | Wady |
---|---|
|
|
Zobacz, jak Skoda Fabia wypadła w naszym teście:
Jak sfinansować Skodę Fabię?
W Master1.pl masz do wyboru 3 sposoby finansowania:
- Abonament (również dla firm)
- Leasing
- Zakup za gotówkę
Zobacz wybrane modele Skody Fabia dostępne w ofercie Master1.pl
Rocznik | Typ | Sposób finansowania | Cena | |
---|---|---|---|---|
SKODA FABIA 1.0 TSI AMBITION | 2016 r. | Hatchback | Gotówka | od 25000 zł brutto |
Zobacz wszystkie modele Skody Fabia dostępne za gotówkę | ||||
SKODA FABIA 1.0 TSI AMBITION | 2017 r. | Hatchback | Abonament dla Ciebie | od 919 zł brutto/m-c* |
Zobacz wszystkie modele Skody Fabia dostępne w abonamencie | ||||
SKODA FABIA 1.2 TSI AMBITION | 2016 r. | Kombi | Abonament dla firm | od 961 zł brutto/ m-c** |
Zobacz wszystkie modele Skody Fabia dostępne w abonamencie dla firm | ||||
SKODA FABIA 1.4 TDI AMBITION | 2016 r. | Kombi | Leasing | od 356 zł brutto/m-c** |
Zobacz wszystkie modele Skody Fabia dostępne w leasingu |
*opłata na start, limit 20 000 km rocznie. Pakiet Abonament Comfort, który w miesięcznym czynszu uwzględnia: ubezpieczenie OC+AC+NNW, koordynację likwidacji szkód, samochód zastępczy, serwis ogumienia – wymiana opon 2x w roku i przechowywanie, pełną obsługę serwisową w limicie 20 000 km
**0 zł opłaty na start, limit 20 000 km rocznie. Pakiet Abonament Comfort, który w miesięcznym czynszu uwzględnia: ubezpieczenie OC+AC+NNW, koordynację likwidacji szkód, samochód zastępczy, serwis ogumienia – wymiana opon 2x w roku i przechowywanie, pełną obsługę serwisową w limicie 20 000 km
***10% opłaty na start, limit 30 000 km rocznie, okres umowy 36 miesięcy. Pakiet Basic, który uwzględnia użytkowanie samochodu i koordynację likwidacji szkód.
Pełna specyfikacja techniczna
1.0 MPI | 1.0 MPI* | 1.0 TSI** | 1.0 TSI** | 1.2 TSI | 1.2 TSI | 1.4 TSI | 1.4 TDI | 1.4 TDI | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Roczniki | 2014-18 | od 2014 | od 2017 | od 2017 | 2014-17 | 2014-17 | 2018 | 2014-18 | 2014-18 |
Silnik – typ, liczba zaworów | benz. R3/12 | benz. R3/12 | t.benz. R3/12 | t.benz R3/12 | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.diesel R3/12 | t.diesel R3/12 |
Rodzaj napędu rozrządu | pasek | pasek | pasek | pasek | pasek | pasek | pasek | pasek | pasek |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 999 | 999 | 999 | 999 | 1197 | 1197 | 1395 | 1422 | 1422 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 65/5000-6000 | 75/6200 | 95/5000-5500 | 110/5000-5500 | 90/4400-5400 | 110/4600-5600 | 125/5000-6000 | 90/3000-3250 | 105/3500-3750 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 95/3000-4300 | 95/3000-4300 | 160/1500-3500 | 200/2000-3500 | 160/1400-3500 | 175/1400-3500 | 200/1400-4000 | 230/1750-2500 | 250/1750-2500 |
Skrzynia biegów*** | 5M | 5M | 5M | 6M, 7DSG | 5M | 6M, 7DSG | 7DSG | 5M,7DSG | 5M |
Prędkość maksymalna (km/h) | 160 | 172 | 185 | 196 | 182 | 196 | 203 | 182 | 196 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 15,7 | 14,7 | 10,6 | 9,5 | 10,9 | 9,4 | 8,8 | 11,1 | 10,2 |
Spalanie (wg EU; l/100 km)**** | 5,7/4,1/4,7 | 5,8/4,2/4,8 | 5,3/3,8/4,3 | 5,3/3,8/4,3 | 5,9/3,9/4,6 | 6,1/4,0/4,8 | 6,3/4,1/4,9 | 4,0/3,1/3,4 | 4,0/3,3/3,5 |
*dane dla wersji 5-drzwiowej;
**w 2018 r. osiągi się nieco pogorszyły, co było związane z wprowadzeniem nowej normy WLTP;
***M – manualna, DSG – automatyczna dwusprzęgłowa;
****zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie
Zobacz wszystkie modele z segmentu B dostępne w ofercie Master1.pl