Halogeny, LED-y czy ksenony?

Gdy kupujesz używany samochód, pamiętaj o typie świateł! Zapominanie o tym to błąd! Zainstalowane w aucie lampy mają wpływ na bezpieczeństwo i koszty eksploatacji.

Halogeny, ksenony i LED to obecnie najczęściej spotykane rodzaje oświetlenia w samochodach. Różnica w precyzji świecenia i wiązki światła, jaką wytwarza każdy z tych typów lampa,jest widoczna od razu.

Świetnie to widać na tym filmiku:

Różnica w jakości generowanego światła wynika oczywiście z technologii i konstrukcji. Poniżej garść informacji o poszczególnych rodzajach reflektorów. Warto się z nimi zapoznać, bo mogą się przydać przy zakupie auta.

Standardowy Halogen (H4, H7 itp.).

Tania eksploatacja, ale niska jakość światła.
Najstarszy technologicznie typ oświetlenia w motoryzacji. Swoje początki miał w latach 60. XX wieku. Obecnie jest dostępny w najtańszych wariantach wyposażenia aut lub starszych, kilkunastoletnich modelach.

Nie ma się zatem co dziwić, że jest to najtańsze rozwiązanie.

Żarówki halogenowe będą przepalać się znacznie szybciej, niż np. palniki w lampach ksenonowych. Jednak koszt ich wymiany jest nieporównywalnie niższy. Najczęściej spotkasz żarówki halogenowe typu H4 oraz H7, a ich cena zaczyna się już od kilkunastu złotych za sztukę.

Tania eksploatacja to znacząca zaleta halogenowego oświetlenia.

Niestety, jak widać na powyższym filmie, halogen ma gorsze parametry świecenia:

  • strumień światła jest słabszy (1 500 lumenów),
  • zasięg jest mniejszy, niż przy innych rodzajach świateł samochodowych.
  • Barwa światła jest ciepła (no cóż, to w końcu żarówka). Jest ona bardziej żółta od koloru światła, który dostrzegasz w ciągu dnia.

Halogeny pobierają także więcej energii.
A to jednocześnie oznacza, że i mają wyższą temperaturę pracy. Ta cecha może prowadzić do szybszego zużycia reflektorów. Producenci lubią, gdy wymieniasz części w samochodzie. To dla nich dodatkowy zysk. Dlatego reflektory bywają zaskakująco nietrwałe.

Dla kogo światła halogenowe w samochodzie?

Poruszasz się głównie po oświetlonych miejskich drogach?
Zależy ci na niskich kosztach eksploatacji?
W takim razie auto, które ma oświetlenie halogenowe powinno Ci wystarczyć.

Ksenon i biksenon, czyli lampy wyładowcze

W tym rodzaju oświetlenia nie znajdziemy żarówek. Działa na zasadzie palników wyładowczych lub ksenonów.

Od strony technicznej wygląda to tak: wnętrze lampy jest wypełnione gazem szlachetnym (ksenonem) pod wysokim ciśnieniem. Jest on jonizowany poprzez przyłożenie do elektrod wysokiego napięcia. W ten sposób powstaje między elektrodami łuk świetlny, który jest właśnie światłem, jakie widzi kierowca.

Jeszcze kilkanaście lat temu ksenony były zarezerwowane wyłącznie dla samochodów klasy premium. Od kilku lat jednak są one już dostępne w standardowych wersjach wyposażenia niektórych aut kompaktowych.

Największa zaleta ksenonów?

Znacznie mocniejszy, niż w przypadku halogenów, strumień światła (ponad 3 000 lumenów). Odbywa się to przy jednoczesnym niższym poborze energii. Barwa światła jest też bardziej zbliżona do światła naturalnego.

Minus świateł ksenonowych?

No cóż, to będą koszty eksploatacji. Na ksenonach przejedziesz nawet kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Jednak w razie wymiany musisz liczyć się z kosztem sięgającym minimum kilkuset złotych. Pamiętaj, że zalecana jest wymiana parami.

Światła LED-owe, czyli nie jakość światła, a sznyt samochodu

Jak sama nazwa wskazuje, w tych reflektorach źródłem światła są diody LED. Czy wiesz, że chociaż jest to jedna z najnowszych technologii świateł samochodowych, to pojawiła się na rynku już … 15 lat temu? Wtedy LED-y służyły tylko do jazdy dziennej.

Dopiero w 2008 r., w sportowym modelu Audi R8, zostały wykorzystane do świateł mijania, kierunkowskazów i jednocześnie świateł drogowych. Ze względu na bardzo wysoką cenę tego modelu, technologia LED-ów pozostawała poza zasięgiem większości kierowców.

Obecnie światła tego rodzaju oferują wszystkie marki premium oraz marki popularne w modelach w najwyższych wersjach wyposażenia.

Strumień światła jest porównywalny do tego generowanego przez ksenony. Jednak nie to jest największą zaletą LED-ów. Dla wielu osób takie oświetlenie to przede wszystkim wygląd auta. Samochód z LED’ami robi wrażenie, że jest bardziej nowoczesny i sprawia, że wybrane modele zyskują na szlachetności.

Przykładem może być nowy Peugeot 508, którego LED-owe światła do jazdy dziennej mają przypominać… lwie kły. Co akurat w przypadku rodowodu tej marki jest zrozumiałe.

Zresztą zobacz sam:

Nowy Peugeot 508 swiatła
Ilustracja: Peugeot 508, źródło Peugeot Polska

Pozostałe, bardziej praktyczne zalety LED-ów, to przede wszystkim energooszczędność, naturalna barwa światła i dłuższy czas działania.

Za wadę można uznać skomplikowaną konstrukcję, która w razie awarii może okazać się trudna do naprawy. Warto bowiem wiedzieć, że w każdym reflektorze LED-owym znajduje się nawet kilkadziesiąt diod. Każda grupa diod odpowiada za odpowiedni rodzaj oświetlenia – do jazdy dziennej, mijania czy drogowych.

Światła samochodowe przyszłości

Światła halogenowe będą powoli odchodzić do lamusa, a rozwinie się technologia LED-owa. Jak np. matrycowe światła LED. Są one połączeniem standardowej wersji tego rozwiązania z opcją adaptacji do panujących na drodze warunków, wliczając w to także obecność innych uczestników ruchu.

W przyszłości komputer pokładowy Twojego samochodu zadecyduje, które z diod LED-owych włączyć, przyciemnić lub wyłączyć. Samochód będzie analizował otoczenie i dopasuje światła do okoliczności i potrzeb.  

Dlatego w wybranych modelach taki system oświetlenia jest połączony z kamerami, a nawet nawigacją GPS. Dzięki temu długość i natężenie oświetlenia może być modyfikowane w zależności od rodzaju drogi, np. skrzyżowanie, zakręt, rondo lub nadjeżdżające z naprzeciwka pojazdy.

Reflektory laserowe – kolejny modny dodatek do samochodu?

Nie można również zapominać o laserowych reflektorach, które są postrzegane w charakterze przełomu technologicznego.

Podobnie jak światła LED-owe ponad 10 lat temu, „lasery” są na razie zarezerwowane wyłącznie dla wybranych modeli marek premium. Dodanie ich do wyposażenia auta może kosztować nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Czy cena idzie w parze z jakością? Zdecydowanie tak. Uważa się, że zasięg oświetlenia laserowego jest dwukrotnie większy niż świateł LED, a zużywa przy tym jeszcze mniej energii.

Nie pozostaje zatem nic innego, jak liczyć na to, że ten rodzaj oświetlenia upowszechni się jeszcze szybciej niż technologia LED.

Typy świateł samochodowych – wady i zalety

Rodzaj świateł samochoduZaletyWady
Standardowy halogen
  • niskie koszty eksploatacji
  • słaby strumień światła
  • nienaturalnie ciepła (żółta) barwa światła
  • duży pobór energii
Ksenon i Biksenon
  • mocny strumień światła
  • barwa światła zbliżona do naturalnej
  • niski pobór energii
  • koszty eksploatacji
LED
  • energooszczędność
  • naturalna barwa światła
  • długi czas działania
  • podkreślają stylistykę auta
  • wysokie koszty zakupu
  • jakość generowanego światła jest uzależniona od temperatury otoczenia
światła laserowe
  • duży zasięg
  • energooszczędność
  • wysokie koszty zakupu