Czy wiesz co znaczą skróty: ACR, EBD czy ASR?
ESP, ASR, ACR, EBD… Nic ci to nie mówi? Nie szkodzi. Poniżej tłumaczymy, co kryje się pod tajemniczymi nazwami systemów bezpieczeństwa w autach.
Oto lista najpopularniejszych systemów bezpieczeństwa, w które są obecnie wyposażone nowe i używane samochody.
Poznaj szczegóły działania każdego systemu bezpieczeństwa
Aktywne systemy bezpieczeństwa | Za co odpowiada | Przydatność |
---|---|---|
ABS (Anti-Lock Braking System) | Zapobiega blokowaniu kół podczas hamowania. | wysoka |
BAS (Brake Assist System) | Wspomaga kierowcę podczas hamowania w sytuacji awaryjnej. | wysoka |
EBD (Electronic Brakeforce Distribution) | Pomaga w skróceniu drogi hamowania. | wysoka |
ESP (Electronic Stability Program) | Stabilizuje auto podczas jazdy. | wysoka |
ASR (Acceleration Slip Regulation) | Przeciwdziała poślizgowi kół podczas jazdy. | wysoka |
BLIS (Blind Spot Information System) | Wykrywa pojazdy poruszające się w martwym polu lusterka. | średnia |
TSR (Traffic Sign Recognition) | Rozpoznaje znak drogowe oraz ograniczenia prędkości podczas jazdy. | niska |
TPMS | Monitoruje ciśnienie w oponach. | średnia |
Line Assist | Kontroluje stan zmęczenia kierowcy. | niska |
Układ automatycznego hamowania | Hamuje za kierowcę w sytuacji awaryjnej. | wysoka |
ABS (Anti-Lock Braking System)
Niewątpliwie najpopularniejszy, ale też obowiązkowo montowany w każdym aucie system. Od 2006 roku wszystkie nowe samochody sprzedawane na terenie Polski muszą być obowiązkowo wyposażone w układ ABS.
Jego celem jest zapobieganie blokowaniu się kół samochodu podczas hamowania. Dzięki temu przy nagłym ograniczeniu prędkości masz możliwość wykonania sprawnego manewru skrętu lub ominięcia przeszkody.
BAS (Brake Assist System)
System wspomagający ABS podczas awaryjnego hamowania. Z pewnością wielu kierowców zapomina, że podczas nagłej sytuacji na drodze należy niemalże kopnąć pedał hamulca z całą siłą do samego końca.
Układ BAS pełni funkcję tzw. asystenta hamowania.
Jest on wyposażony w czujnik mierzący szybkość wciskania pedału hamulca. Dzięki temu jest w stanie wyczuć sytuację awaryjną i wspomóc proces zatrzymywania pojazdu poprzez zwiększenie ciśnienia w układzie hydraulicznym.
EBD (Electronic Brakeforce Distribution)
System powiązany z dwoma ww. systemami: ABS i BAS. Jego działanie polega na dystrybucji siły hamowania pomiędzy poszczególnymi kołami, co ma zapewniać krótsze i stabilniejsze ograniczanie prędkości pojazdu.
Dlatego EBD już od kilku lat jest nieodłącznym elementem (wraz z ABS) układu hamulcowego we wszystkich pojazdach.
ESP (Electronic Stability Program)
Niektórzy producenci samochodów stosują własne nazewnictwo elektronicznego układu stabilizacji toru jazdy. Dlatego w niektórych markach i modelach można także spotkać się z takimi skrótami jak: VSC, DSC, VSA czy PSM.
Ten system odpowiada przede wszystkim za stabilność auta podczas jazdy. Dlatego jeżeli czujniki wykryją poślizg, to system przyhamowuje jedno lub więcej kół, aby utrzymać tor jazdy. Może to zrobić również odejmując w newralgicznym momencie gazu oraz automatycznie zmniejszać prędkość pojazdu.
Co prawda ESP uruchamia się w aucie sporadycznie, ale jego ingerencja może uratować cię przed wypadkiem. W związku z tym, Obecnie jest już standardowym elementem wyposażenia każdego auta.
ASR (Acceleration Slip Regulation)
Również na ten system można trafić pod różnymi skrótami: ASC, TCS, TC.
To rozwiązanie było stosowane w starszych modelach samochodów. Natomiast w nowszych pojazdach funkcję ASR przejął ESP. Oba systemy mają bardzo podobne działanie – przeciwdziałają poślizgowi kół, na który przekazywany jest napęd.
ASR będzie przede wszystkim pomocny w zimie oraz w autach z mocnymi jednostkami napędowymi.
BLIS (Blind Spot Information System)
System wykrywania samochodów w martwym polu lusterka.
BLIS działa w ten sposób:
- gdy pojazd jadący sąsiadującym pasem pojawi się w martwym polu lusterka, zostaniesz ostrzeżony za pomocą zapalonej ikonki w lusterku bocznym,
- jeżeli zignoruje pierwszy sygnał i nadal będzie chciał zmienić pas ruchu, system BLIS wyśle dodatkowe ostrzeżenia w postaci wibracji kierownicy lub sygnałów dźwiękowych.
Źródło: Skoda Polska
TSR (Traffic Sign Recognition)
System odpowiadający za rozpoznawanie znaków drogowych podczas jazdy oraz ograniczeń prędkości.
Zazwyczaj informuje o ostrzeżeniach za pomocą komunikatów wyświetlanych na desce rozdzielczej. Samochód zbiera i analizuje te informacje na podstawie obrazów zebranych przez kamerę zamontowaną z przodu auta lub informacji zawartych w nawigacji GPS.
Choć układ TSR jest dostępny na rynku już od kilku lat i są w niego wyposażane również samochody niższych klas, to wciąż nie działa perfekcyjnie.
TPMS
System monitorujący ciśnienie w oponach, który w razie potrzeby ostrzeże cię za pomocą odpowiedniego komunikatu na desce rozdzielczej.
Jego działanie oparte jest na podstawie czujników ciśnienia znajdujących się w kołach. Dlatego to rozwiązanie coraz częściej staje się standardowym elementem wyposażenia samochodu niemal każdego segmentu.
Line Assist
Asystent utrzymywania właściwego pasa ruchu, czyli rozwiązanie korygujące tor jazdy, jeżeli przekroczysz granicę danego pasa.
Działa dzięki umieszczonej z przodu pojazdu kamerze, która rozpoznaje, kiedy auto zbliża się do oznaczeń pasa i nie ma włączonego kierunkowskazu. Wówczas zostaniesz ostrzeżony poprzez wywołanie drgań w kierownicy.
Driver Alert
Inaczej nazywany „Attention Assist”. System kontrolujący stan zmęczenia kierowcy, który jest dostępny w najnowszych modelach samochodów – najczęściej klasy premium.
Jego praca polega na analizowaniu sposobu utrzymywania kierunku jazdy i płynności ruchów kierownicy. Dodatkowo czujniki analizują również samego kierowcę, w tym m.in. mruganie oczu, ruchy głową oraz sposób trzymania kierownicy. Po przeanalizowaniu wszystkich zebranych danych wykrywają zachowania świadczące o senności kierowcy i ostrzegają go sygnałem świetlnym oraz dźwiękowym.
System Awaryjnego Hamowania
Jego zadaniem jest przeanalizowanie sytuacji na drodze i jeżeli wymaga ona zmniejszenia prędkością pojazdu lub nagłego zatrzymania, to system wykona tę czynność za kierowcę. Poza tym, system ma zapobiegać wypadkom, które są powodowane przez brak wystarczającej uwagi kierowców.
Jego działanie opiera się na współpracy ESP z czujnikiem radarowym i kamerą obserwującą drogę przed samochodem. W związku z tym, jeżeli system wykryje, że może dojść do kolizji, przygotuje auto do awaryjnego hamowania przez płynną redukcję prędkości. Jednocześnie system poinformuje o tym kierowcę za pomocą sygnału ostrzegawczego.
Funkcja będzie przede wszystkim przydatna dla kierowców podróżujących często w dalekich trasach.
Korzystaj, ale z głową!
Pamiętaj, że systemy bezpieczeństwa w samochodach są przydatne, ale nie zwalniają kierowców z:
- uważnego prowadzenia auta oraz
- obserwowania zmieniającego się otoczenia na drodze.
Dlatego ostateczna decyzja dotycząca wykonywanych manewrów na drodze powinna zostać podjęta przez kierowcę.