Dlaczego musisz wymieniać olej w silniku?
Chcesz zapewnić silnikowi długie i bezproblemowe działanie? Wymieniaj regularnie olej i filtry.
Podnosisz maskę auta. Sprawdzasz naklejkę serwisową z informacją o wymianie oleju. Ile razy w takiej sytuacji do głowy wpadła Ci myśl: „Znowu? Dlaczego tak często!?
Olej silnikowy to najważniejszy płyn eksploatacyjny. Dzięki niemu układ smarowania pracuje we właściwy sposób. To naprawdę bardzo ważne!
W tym artykule wyjaśniamy wszystkie podstawowe kwestie związane z wymianą oleju.
Poświęć tylko 7 min. i dowiedz się:
- Do czego silnik potrzebuje oleju?
- Dlaczego warto regularnie wymieniać olej?
- Kiedy należy to robić?
- Jak dopasować olej do silnika?
- Co oznaczają symbole na butelkach oleju?
- Jakie są najczęściej powtarzane mity na temat oleju?
Do czego silnik potrzebuje oleju?
Pomimo zmieniającej się technologii olej od lat pełni w silniku 3 te same ważne funkcje:
1. Smaruje
Olej sprawia, że elementy silnika nie pracują na sucho, lecz z poślizgiem (co istotnie podnosi tarcie i opory wewnętrzne silnika). Newralgiczne miejsca do smarowania to:
- panewki wału korbowego,
- panewki wałków rozrządu,
- turbosprężarka,
- ścianki cylindrów (zapewnienie na nich filmu olejowego, dzięki któremu wszystkie metalowe elementy unikają wzajemnego kontaktu).
2. Chłodzi pracujące elementy silnika
Olej odprowadza ciepło z wybranych elementów silnika.
3. Wypłukuje osady
Olej transportuje wypłukane drobne nieczystości do filtra oleju, który je zatrzymuje. Dlatego wymieniając olej, podmienia się również zanieczyszczone filtry na nowe.
Jak często wymieniać olej?
To chyba najczęściej zadawane przez kierowców pytanie. Powszechne jest przekonanie, że najlepiej sugerować się kilometrami przejechanymi od poprzedniej wymiany oleju.
Prawda czy fałsz? Zdecydowanie prawda!
W kwestii wymiany oleju należy postępować zgodnie z zaleceniami producenta samochodu znajdującymi się w podręczniku kierowcy. W ten sposób zapewnisz silnikowi odpowiednie właściwości smarne oraz antykorozyjne.
Pamiętaj! Korzystając z auta w abonamencie z Master1.pl w planowaniu regularnej wymiany oleju wyręczą Cię specjaliści z Centrum Technicznego. Sprawdź, co jeszcze możesz zyskać finansując auto w abonamencie.
Jaki rodzaj oleju wybrać?
Jeżeli wymieniasz olej w serwisie, pewnie nie zwracasz uwagi, co mechanicy wlewają do Twojego auta. Pamiętaj, że według producentów zużycie do 1 l oleju na 1 tys. km nie powinno Cię dziwić. Może się więc zdarzyć, że poziom oleju spadnie na tyle, że staniesz przed zadaniem dolania właściwego płynu na własną rękę.
Bez paniki! Musisz tylko kupić olej zgodny z rodzajem silnika oraz odpowiednią klasą jakości. To ten moment, w którym sprawdzasz informacje na kratce serwisowej. To jednak nie zawsze wystarcza.
Czy wiesz, jak rozszyfrować oznaczenia oleju?
Na kartce serwisowej lub butelce oleju znajdziesz takie oznaczenia jak: 5W30, 10W40, 5W50 itp. Dotyczą one gęstości (lepkości) oleju. Brzmią groźnie, ale bardzo łatwo je rozszyfrować.
Litera („W”) oznacza, że olej może być użytkowany zimą. A im mniejsza cyfra przed literą, tym niższą temperaturę olej „przeżyje”. Oznacza to, że w niższej temperaturze silnik łatwiej się uruchomi.
Z kolei cyfry znajdujące się za literą (30, 40, 50) oznaczają maksymalną temperaturę w jakiej olej może być użytkowany.
Zerknij na naszą ściągawkę do oznaczeń najpopularniejszych typów olejów:
Typ | Temperatura pompowalności | Lepkość zimowa | Lepkość letnia |
---|---|---|---|
OW20 | -40 st. Celsjusza | OW | 20 |
5W30 | -35 st. Celsjusza | 5W | 30 |
10W40 | -30 st. Celsjusza | 10W | 40 |
15W50 | -25 st. Celsjusza | 15W | 50 |
Zwracaj uwagę na klasę jakości oleju.
Lepkość oleju to tylko jeden z aspektów istotnych podczas kupowania oleju. Innym, równie ważnym czynnikiem, jest odpowiednia klasa jakości oleju. Za najpopularniejszą klasyfikacją olejów silników uznaje się API (American Petroleum Institute).
Podstawowy podział klasy jakości dotyczy silników benzynowych (oleje oznaczane literą „S”) oraz Diesla („C”).
Zawsze po literze, która oznacza przynależność do rodzaju danego silnika, umieszczona jest druga litera oznaczająca normę właściwą tego płynu eksploatacyjnego. Im dalsza litera alfabetu tym norma oleju jest wyższa i nowsza, a co za tym idzie, jego klasa jest lepsza.
Kilka przykładów klasy jakości olejów do silników benzynowych | |
---|---|
SL | do aut z silnikami wyprodukowanymi przed rokiem 2004; większe ograniczenia dla osadów przy eksploatacji w wysokich temperaturach; |
SM | lepsze parametry odporności na utlenianie; zapobiega osadzaniu się zanieczyszczeń; większa wydajność smarowania w niskich temperaturach; |
SN | lepsza ochrona turbosprężarki i tłoków w wysokich temperaturach; mniejsze wytrącanie osadów i oszczędność zużycia paliwa; |
Kilka przykładów klasy jakości olejów do silników wysokoprężnych | |
---|---|
CC | do lekkich silników wysokoprężnych; zapobiega zbieraniu się zanieczyszczeń wytwarzanych podczas pracy w wysokiej temperaturze; |
CD | do mocno eksploatowanych czterosuwowych silników wysokoprężnych; z dodatkami zapobiegającymi ścieraniu i zbieraniu się osadów; |
CE | do silników niższych klas, które pracują przy dużym obciążeniu; |
API to nie jedyna klasyfikacja jakości oleju. Obowiązuje jeszcze klasyfikacja ACEA określana przez producentów na podstawie własnych testów. Najważniejsza różnica pomiędzy klasyfikacją ACEA a API polega na oddzieleniu klasy olejów od silnika Diesla samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych oraz maszyn roboczych. Dlatego zgodnie z klasyfikacja ACEA oleje silnikowe dzielą się na:
- A/B – oleje do silników benzynowych i silników wysokoprężnych stosowanych w samochodach osobowych i dostawczych,
- C – oleje o niskiej zawartości popiołu, przeznaczone do silników benzynowych i wysokoprężnych stosowanych w samochodach osobowych i dostawczych dostosowanych do nowych norm czystości spalin,
- E – oleje do silników wysokoprężnych stosowanych w samochodach ciężarowych
Poza tym pamiętaj o podziale rodzajów oleju.
1. Olej syntetyczny
Powstaje w oparciu o bazę utworzoną na drodze syntezy. Cechuje się najlepszymi właściwościami smarującymi. Praca silnika jest odpowiednio chroniona przed wszelkimi tarciami, olej jest rzadszy co sprawia szybsze rozprowadzenie oleju po silniku, który dopiero rozpoczyna rozruch. Dzięki temu elementy mniej się zużywają.
2. Olej półsyntetyczny
Stworzony na bazie olejów mineralnych z domieszką syntetyka. Jest bardzo popularny, ale charakteryzuje się gorszymi właściwościami niż olej syntetyczny.
3. Olej mineralny
Powstaje na bazie produktów z destylacji ropy naftowej. Podczas eksploatacji wydziela się tlenek węgla i dwutlenek węgla, które niestety zanieczyszczają środowisko.
Jaki rodzaj oleju będzie najlepszy dla Twojego silnika?
Jeżeli Twój samochód jest nowy lub ma najwyżej kilka lat, dla jego silnika najlepszy będzie olej syntetyczny. W przypadku samochodów wyprodukowanych co najmniej dziesięć lat temu lub liczących duże przebiegi, polecany jest olej mineralny albo półsyntetyczny. Głównie ze względu na ich gęstość. Ich struktura dopasowuje się do stanu silnika i mniej uszkadza uszczelki, które z czasem tracą swoje wartości.
Obalamy 5 najczęstszych mitów na temat oleju!
O olejach i metodach obchodzenia się z nimi krąży wiele nieprawdziwych informacji. Rozprawiamy się z pięcioma, które wywołują najwięcej zamieszania.
- Mit 1: Oleje „longlife” wymieniane są nawet co 30 tys. km.
To mit, który usłyszysz w reklamach. Nawet jeżeli producentowi oleju udało się przetestować swój produkt, to najczęściej robił to w sterylnych warunkach laboratoryjnych. A one różnią się od dynamicznej jazdy na autostradzie czy codziennym poruszaniu się po zakorkowanych mieście. Dlatego nie miej złudzeń i pamiętaj, żeby trzymać się wymiany co 10-12 tys. km.
- Mit 2: Nie mieszaj olejów różnych marek i typów.
Oczywiście najlepiej dolewać ten sam rodzaj oleju, który jest w silniku. Pamiętaj jednak, że oleje możesz mieszać. Najważniejsze, aby wybrać olej najbardziej zbliżony jakością i lepkością do używanego.
- Mit 3: W ogóle nie musisz wymieniać oleju
Jeżeli przeglądasz fora internetowe poświęcone motoryzacji, to co jakiś czas znajdziesz na nich wątek, w którym ktoś ogłasza, że oleju wymieniać nie trzeba. To bzdura i prosta droga do uszkodzenia silnika!
- Mit 4: Czarny olej w silniku to sygnał do wymiany
Czarny odcień oleju nie oznacza, że płyn utracił właściwości. Czasami olej czernieje już po kilkuset kilometrach. to dlatego, że miesza się z drobinkami sadzy. Spokojnie, to nie powód do zmartwień!
- Mit 5: Masz nowy samochód? Musisz częściej wymieniać olej
Regularne wymienianie oleju jest tak samo ważne w nowych, jak i używanych autach. Faktycznie, zdarza się, że właściciele nowych samochodach częściej wymieniają olej. Zazwyczaj wiąże się to z wymaganiami producenta odnośnie utrzymania gwarancji.
Mamy nadzieję, że pomogliśmy Ci zdobyć potrzebne informacje na temat wymiany oleju. Jeśli chcesz o coś dopytać, zostaw komentarz. Nie pozostawimy Cię bez odpowiedzi!